Tuesday 31 January 2012

Antibiotik: Bukan sekadar ubat!
Kelalang Kon Tuesday 31 January 2012 2 comments

~Sudah lama kita dibelenggu miskonsepsi tentang antibiotik, sampai bilakah kita harus dilema kekeliruan begini???~

Kenali antibiotik

Antibiotik ( contoh seperti: makrolida, penisilin dan sefalosporin) berperanan merawat jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan kulat tertentu. Ia bertindak dengan membunuh bakteria atau merencat pertumbuhannya seterusnya membenarkan sistem daya pertahanan imun semulajadi untuk membasmikannya. Antibiotik tidak dapat menentang jangkitan disebabkan oleh virus (contohnya: demam, selsema, batuk). Keberkesanan antibiotik bergantung kepada dos dan kekerapan pengambilan serta jenis mikrob yang ia bertindak. Kesan sampingan yang tidak diingini seperti demam, ruam, loya dan cirit-birit mungkin berlaku.


Apa itu kekebalan antibiotik?

Kekebalan antibiotik ialah keupayaan bakteria atau kulat untuk menentang tindakan antibiotik, membolehkan mereka terus membiak walaupun dengan kehadiran antibiotik. Antibiotik menjadi kurang berkesan terhadap patogen yang kebal. Akibatnya bakteria akan terus membiak dan menular, menyebabkan penyakit berpanjangan, kerumitan serius dan juga kematian. Untuk mengatasinya, doktor mungkin perlu memberikan antibiotik lebih kuat atau bentuk rawatan lain yang lebih mahal dan memberikan lebih banyak kesan sampingan.

Apa yang menyebabkan kekebalan antibiotik?

  •  Antibiotik kerap digunakan untuk tujuan salah - digunakan untuk rawatan sakit yang disebabkan oleh virus (contoh mudah: demam selsema). Antibiotik TIDAK memberi kesan kepada virus (Salmonela)  tersebut malah bakteria yang terdedah kepada antibiotik itu pula akan membina strategi menentangnya. Akhirnya, antibiotik tersebut menjadi kurang berkesan terhadap bakteria yang perlu dirawat apabila tiba masanya.
  •  Pesakit tidak mematuhi preskripsi - Pesakit tidak mengambil antibiotik mengikut jadual, tidak habis mengambil antibiotik mengikut preskripsi atau berkongsi antibiotik menyebabkan antibiotik tidak mencukupi untuk menghapuskan semua bakteria. Bakteria yang masih hidup boleh membiak dan membina kekebalan antibiotik.

Perkara yang perlu kita tahu:

  • Antibiotik hanya boleh diberikan atas arahan doktor.
  • Patuhi arahan yang diberikan untuk mengambil antibiotik.
  • Jangan berkongsi antibiotik walaupun untuk penyakit yang tanda-tandanya sama.
  • Antibiotik bukan untuk merawat demam selsema anda! 




(Petikan sumber: Ringkasan daripada artikel 'Using Antibiotics Wisely' dalam majalah Positive Parenting)


     ~rmJ~


In Category :
About The Author Ali Bajwa Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore. Magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Facebook and Twitter

2 comments :

  1. Good info blog.. Klu deman selsema leh makan panadol solival. hehe..

    ReplyDelete